![]() |
Scena Sądu Ostatecznego na zachodniej ścianie cerkwi w monastyrze Voroneţ. Bukowina, Rumunia, 2009 r. / fot. M&M Kuźmińscy
Najbardziej popularnym określeniem śpiewu na użytek cerkiewny jest termin "muzyka cerkiewna". W określeniu tym mieszczą się: psalmodia, ekfonetyka, jednogłosowe (monodyczne) wielogłosowe formy śpiewu cerkiewnego, różnego rodzaju pieśni religijne towarzyszące pielgrzymkom, kolędy, pieśni związane z przebiegiem roku liturgicznego - wielkopostne o Zmartwychwstaniu, przed szczególnie czczonymi ikonami Matki Bożej i Świętych Pańskich, czy też utwory wokalne (niekiedy z towarzyszeniem instrumentów) wykonywane na różnego rodzaju koncertach czy festiwalach. Termin "muzyka cerkiewna" nie musi się więc wiązać z praktyką liturgiczną, ponieważ nie wszystkie wymienione wyżej gatunki muzyki cerkiewnej są przeznaczone do wykonania w świątyni. W kościele prawosławnym i kościołach obrządku wschodniego muzyka cerkiewna jest muzyką wyłącznie wokalną i w połączeniu z tekstem liturgicznym tworzy śpiew będący częścią nabożeństwa.
Muzyka między narodami
Tysiącletnia historia słowiańskiego prawosławia dowiodła, że poszczególne narody po swojemu kształtowały element muzyczny nabożeństwa. Podczas gdy rytuał i teksty liturgiczne były zgodne, to jednak system muzyczny spadkobierców Bizancjum - Bułgarów i Serbów z jednej strony, a Rusinów z drugiej - wykazuje znaczne różnice.
Konsekwencją przyjęcia chrześcijaństwa przez Ruś w 988 r. za pośrednictwem Konstantynopola było przejęcie greckiego modelu melodycznego, oraz uformowanego cyklu nabożeństw z ich komponentami: kalendarzem świąt, obrzędami, tekstami liturgicznymi oraz zapisem nutowym. Do przejętych wzorców należy zaliczyć recytacje tekstów liturgicznych, sposób śpiewania psalmów, hymnów oraz pieśni religijnych. We wczesnym okresie rozwoju śpiewu cerkiewnego na Rusi nauczycielami byli także Bułgarzy ze Szkoły Ochrydzkiej, gdzie po raz pierwszy przystosowano śpiew bizantyjski do języka staro-cerkiewno-słowiańskiego.
Najważniejszym ośrodkiem rozwoju śpiewu cerkiewnego był Kijów, gdzie od 1051 r. działała szkoła śpiewaków i dyrygentów cerkiewnych. Uczono tam sztuki dyrygowania wg tzw. chironomii. Nauczanie śpiewu cerkiewnego rozprzestrzeniło się z Kijowa na północ do Nowogrodu Wielkiego, Pskowa, Rostowa i Moskwy, oraz na zachód - Podkarpacie, Przemyśl i Chełm. Począwszy od XII w. zaczęły kształtować się rodzime formy śpiewu cerkiewnego, co uwidoczniło się w praktyce muzycznej Ławry Pieczerskiej. Pierwszymi twórcami byli mnisi - Stefan i Grzegorz (autor Służby Bożej ku czci Śww. Borysa i Gleba). Punktem zwrotnym okazały się jednak przekłady tekstów greckich na język staro-cerkiewno-słowiański, w których ulegały zmianie akcenty sylabiczne; w ich wyniku dokonano zmian fraz melodycznych, przez co nastąpiło pewne uniezależnienie się od melodii greckich.
Pierwsze chóry na Rusi składały się z kleru niższego rzędu. Odpowiedzialnym za śpiew chóru był tzw. domestyk, zaś za porządek zgodny z przepisami cerkiewnymi odpowiadał kanonarch. Chóry istniejące przy cerkwiach katedralnych skupiały śpiewaków wykwalifikowanych. Zajmowali oni miejsca po prawej i lewej stronie ikonostasu na tzw. klirosach, śpiewając na przemian. Po zburzeniu Kijowa przez Tatarów ośrodek kultywowania śpiewu cerkiewnego przeniósł się do Nowogrodu Wielkiego, gdzie nastąpił rozkwit zawodowego wykonawstwa. Wychowankowie szkoły nowogrodzkiej (I. Nos, S. Gołysz, F. Chrześcijanin, bracia S. i W. Rogowowie) zapoczątkowali pierwsze dwugłosowe śpiewy cerkiewne w postaci śpiewu liniowego [strocznoje pienije]. Od XVII w. najważniejszym ośrodkiem stała się Moskwa dokąd zostali sprowadzeni mistrzowie śpiewu szkoły nowogrodzkiej, później Petersburg.
Rodzaje śpiewu
Najbardziej rozwiniętym rodzajem śpiewu cerkiewnego był tzw. śpiew neumatyczny [znamiennyj raspiew]. Jego podstawą tonalną był przejęty z muzyki bizantyjskiej system ośmiu skal modalnych [osmogłasija], posiadający melodie dla wszystkich części nabożeństw: troparionów, stychyr, kondakionów, kanonów, prokimnów, hymnów, ektenii i in. Ze stosunkowo prostych form wytworzyły się w późniejszym okresie dość złożone frazy melodyczne [głasowyje popiewki], które w czasie trwania śpiewanego tekstu powtarzały się lub nieznacznie się zmieniały. Powstał też skomplikowany system tzw. fit, tj. ozdobników melodycznych - melizmatów lub ornamentalnych fraz obejmujących niekiedy kilkanaście dźwięków. Powstałe w ten sposób wariacje melodii neumatycznych przybrały nazwę: wielki śpiew neumatyczny, wykonywany w niedzielę i wielkie święta, oraz mały śpiew neumatyczny, śpiewany w małe święta i dni powszednie. Neumatyczny śpiew cerkiewny był początkowo notowany za pomocą 12 znaków ekfonetycznych. Na ich podstawie rozwinęła się oryginalna notacja ruska - tzw. system kriuków. Zapamiętanie tych znaków było niezwykle trudne, a ich interpretacja różna, toteż mistrzowie śpiewu cerkiewnego wprowadzili do użytku litery pomocnicze służące do ich objaśnienia [kinowarnyje pomiety]. Były to litery alfabetu staro-cerkiewno-słowiańskiego pisane cynobrem, po lewej stronie neum, autorstwa I. Szajdurowa. Unowocześnienie notacji postępowało w kierunku systemu liniowego, który w konsekwencji wyparł notację neumatyczną (pozostała w użyciu staroobrzędowców). Unowocześnienia wymagał również tekst liturgiczny zawarty w śpiewnikach - Irmologionach [Irmołojach] zniekształcony przez tzw. chomonię. Chomonia poprzez zastępowanie w śpiewie tzw. jerów samogłoskami utrudniała i zaburzała czytelność tekstów liturgicznych. W 1668 r. komisja pod przewodnictwem A. Miezienca zreformowała teksty liturgiczne, by tekst śpiewany był zgodny z czytanym.
Do XVII w. na Rusi obok dominującego monodycznego śpiewu neumatycznego istniały także inne formy, do których zaliczyć należy śpiewy kanoniczne: kijowski, grecki, bułgarski oraz śpiew demestwenny [diemiestwiennyj raspiew], który posiadał niezależny od osmogłasija materiał melodyczny. Odkąd wzorowana na zachodnioeuropejskiej chóralna muzyka wielogłosowa wyparła tradycyjną monodię, możemy mówić o początkach muzyki cerkiewnej (XVII w.) do jakiej przywykliśmy i z jaką nam się kojarzą bogate ceremonie liturgiczne cerkwi prawosławnej. Początkową formą wielogłosowości cerkiewnej był tzw. śpiew liniowy [strocznoje pienije], w którym melodię podstawową śpiewał głos środkowy - drugi tenor lub baryton, stanowiący cantus firmus, a pozostałe głosy towarzyszyły mu na zasadzie kontrapunktu. Wielogłosowość typu zachodniego [partiesnoje pienije] była propagowana przez M. Dyleckiego - autora tzw. "gramatyki muzycznej" (1667 r.) oraz diaka Wasyla Titowa - autora tzw. "Służb Bożych". Wydanie takiego podręcznika w znacznym stopniu sprecyzowało zasady twórcze polifonii cerkiewnej. Wkrótce za sprawą patriarchy Nikona (1652-1658) przy aprobacie cara śpiew partesny zaczął się rozprzestrzeniać w Rosji. W 1667 r. patriarchowie antiochejski Makariusz i aleksandryjski Paisjusz przebywający wówczas w Moskwie wydali "gramotę" zezwalającą na wprowadzenie tego rodzaju śpiewu do praktyki liturgicznej, co podzieliło społeczność prawosławną na zwolenników (nikonowców) i przeciwników (staroobrzędowców) śpiewu polifonicznego.
|
Źródło: Tygodnik Powszechny
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz